torsdag 9 augusti 2007

"judisk terrorism på trettiotalet"

Härstammar från en gammal debatt på Contras debattsida (tyvärr ej länkbar). Jag ville påvisa att kollektivt skuldbeläggande av muslimer för terroristdåd begågna av enskilda individer idag är lika fel som det var att skuldbelägga det judiska folket på trettiotalet. Enligt det arkiv som Lubbe tydligen lagt upp på sin arbetsgivares dator ska min replik ha lydigt:

Cirka >99.999% av judarna på trettiotalet hade säkert aldrig begått något terroristdåd, precis som cirka >99.999% av dagens muslimer aldrig begått något terrordåd.


Lubbe brukar gilla att förvanska meningen av detta citat på olika sätt, men detta är originalet. Troligen beroende på att han är mer förtjust i kollektiva skuldbelägganden än vad undertecknad är.

Uppdatering 2007-09-11: Hos en kommentar hos Gudmundson klagar Lubbe för att "noggrannhet på 3 decimaler är obetalbart". Här har dock Lubbe inte begripit mina intervallangivelser:

Låt oss anta att siffran på 16 miljoner judar i världen stämmer. Mer än 99.999% av ska alltså enligt min givna uppskattning vara oskyldiga till att ha begått terroristdåd, alltså är antalet judar ej inbegripna i terroristdåd minst 15 999 840, och följaktligen ska antalet judiska terrorister ligga mellan 0 (noll) och 160.

Om jag följer Lubbes uppmaning och minska på decimalerna, t.ex. skriva >99.99%, då följer med samma matematik att jag uppskattar att antalet judar inbegripna med terrorism skulle kunna vara så högt som ettusensexhundra (1600), dock fortfarande med möjligheten att även ligga på 0 (noll).

Jag skulle aldrig för mitt liv kunna lista tusen judiska individer inbegripna i terrorism, därav mitt intervall som inte har det minsta med precision utan bara en allmän observation om att judar precis som alla andra folkrupper består till allra största delen av trevliga persopner som aldrig skulle kunna ens tänka tanken att ägna sig åt terrorism.

Om Lubbe har något att anmärka på den slutsatsen är han välkommen att göra det, naturligtvis förutsatt att han inte ägnar sig åt den hets mot folkgrupp som han icke sällan låter de bloggägare som han kommenterar hos få ta det juridiska publiceringsansvaret för, då naturligtvis i fallet muslimer. Sådant tolereras naturligtvis inte på denna bloggen.

Inga kommentarer: